تبلیغات
نوابیسم

نوابیسم
امام علی (ع) : کسی که بوقت یاری رهبرش در خواب باشد،زیر لگد دشمنش بیدارمیشود.
قالب وبلاگ
حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید پارسانیا» رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پلورالیسم اظهار داشت: تکثرگرایى (پلورالیسم) ابعاد و صور مختلف فرهنگى، اجتماعى، سیاسى، فلسفى و دینى دارد.کثرت انگارى نسبت به دین، طرحى است که برخى از دانشمندان و متکلمان غربى با تاثیرپذیرى از دیدگاه فلسفى خاصى در پاسخ به بعضى مسائل عقیدتى و همچنین براى حل برخى از مشکلات اجتماعى ارائه مى‏دهند.

 وی افزود: مسأله عقیدتى مربوط به نجات و رستگارى انسان است. از دیدگاه کلیسا، حضرت مسیح (ع) تنها راه نجات و وصول به بهشت است. این نجات در کلیساى کاتولیک، با انجام مراسمى خاص و در نزد پروتستانها از طریق ایمان، تأمین مى‏شود.
نویسنده کتاب «حدیث پیمانه» ادامه داد: این عقیده هنگامى به صورت یک مسأله در مى‏آید که از سرنوشت دیگر انسان‌ها پرسش شود و دوزخى بودن  غیر مسیحیان با انگیزه‏ها و دلایلى مختلف، مورد استبعاد یا انکار قرار گیرد.

 پارسانیا با بیان اینکه منشا اجتماعى پلورالیسم نیز چگونگى زیست مسیحیان با پیروان سایر ادیان و مهمتر از آن، رفتار با دیگر انسان‌هاست، گفت: این مشکل هنگامى به صورت یک مسأله اجتماعى در آمد که نظام بورژوازى پس از پشت کردن به عقل نظرى و عملى و پس از ادبار از سنتهاى دینى، با اتکا به عقلانیت ابزارى یعنى تکنولوژى و بوروکراسى در مسیر اقتدار دنیوى، ناگزیر از جهانى شدن و توسعه شد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این نظام به تناسب، ارتباطات گسترده و فراگیرى را طلب مى‏کرد. روابطى که سنت‌هاى دینى و بومى جوامع و فرهنگ‌هایى را که در مسیر امپراطورى قرار مى‏گیرند، تاب نمى‏آورد.

 نویسنده کتاب «علم و فلسفه» ادامه داد: مسأله اول، یک بحث اعتقادى است و در قلمروى علومى قرار مى‏گیرد که ناظر به فلسفه حیات انسان هستند، مانند متون و نصوص دینى، کلام، فلسفه و عرفان. و اما مسأله دوم مربوط به رفتار عملى است و مبانى اعتقادى، گرچه در چگونگى حل آن، دخیل هستند و لیکن پرداختن به آن، همواره در دایره مسائل عملى و محدوده احکام فقهى واقع مى‏شود.

 وی بیان کرد: پاسخ مشکل دوم تنها در صورتى از محدوده مباحث فقهى خارج مى‏شود که مبانى فلسفى فرصتى براى اعتقاد یا سلوک دینى باقى نگذارد.

 رئیس اسبق دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه دین، داراى ابعاد مختلفى است، خاطرنشان کرد: علوم دینى متعددى که شکل مى‏گیرند به لحاظ پرداختن به این ابعاد، تکثر مى‏یابند مشغولیت به هر یک از آن علوم، به معناى انکار یا بى‏توجهى به دیگر علوم نیست.

 وی ادامه داد: کلام، فلسفه، عرفان هر یک به گونه‏اى با بعد اعتقادى دین، سر و کار دارند و فقه، علمى است که به ابعاد عملى دین، نظر دارد.به همین دلیل، سه دیدگاه فلسفى، عرفانى و کلامى، ممکن است نسبت به بخش مورد نظر خود به صورت دیدگاه‌هاى رقیب و در عرض یکدیگر، قرار گیرند.

 پارسانیا افزود: لیکن هرگز این سه علم، در عرض و یا در تقابل با فقه قرار نمى‏گیرند زیرا فقه، به چگونگى رفتار اختیارى انسان‌ها مى‏پردازد و انسان دیندار، در اصول اعتقادى خود، هر گونه بیندیشد، از گفتگو درباره شیوه رفتار دینى خود بى‏نیاز نیست و این گفت و گو با هر مبنایى که شکل گیرد، عاقبت باید در قالب بحثى فقهى ظاهر شود.

*تقابل دین فقهی با دین عرفانی وجه صحیحی ندارد

 وی ادامه داد:بنابراین تقابل قرار دادن، بین دین فقهى با دین عرفانى، هیچ محمل و وجه صحیحى ندارد و در تاریخ اندیشه اسلامى نیز، فیلسوفان و متکلمان و عرفاى مسلمان، هیچ یک، علم خود را جایگزین و بدیل علم فقه قرار نداده‏اند بلکه هر یک از آنها، از موضع خود، به تبیین مبانى و اصول موضوعه‏اى پرداخته‏اند که در فقه، کار آمد و مفید است.

  پارسانیا ادامه داد: عارفان نیز بر همین قیاس، با عبارات مختلف، به جایگاه فقه و حریم آن اشاره کرده‌اند و از آن جمله، تقسیم مراتب دین به حقیقت و طریقت و شریعت است. از نظر آنها شریعت، امتداد همان نورى است که از متن حقیقت، مى‏جوشد و حقیقت و طریقت، بدون شریعت، پیموده نمى‏شود، البته هر صاحب شریعتى، الزاما به حریم طریقت و حقیقت گام نمى‏نهد.

*تاریخ اسلام، تاریخ رشد و بالندگی علوم مختلف است

 وی با اشاره به اینکه تاریخ اسلام، تاریخ رشد و بالندگى علوم مختلفى است که به ابعاد و زوایاى مختلف دین، نظر داشته‏اند. گفت: در این تاریخ گاه عالمان و دانشمندانى پرورش یافته‏اند که در بیش از یک علم، صاحب نظر بودند و برخى نیز، در علمى خاص تبحر یافته‏اند.

 این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خواجه نصیرالدین طوسى، در کتاب «تجرید الاعتقاد»، سرآمد متکلمان اسلامى است و در شرح اشارات، فیلسوفى توانمند و در «اوصاف الاشراف»، عارفى ظریف و نکته بین است.

 وی ادامه داد: علامه حلى در آثار فقهى خود، فقیهى نامدار و در «کشف المراد»، متکلم و در شرح «حکمة العین»، فیلسوف، و در «جوهر النضید»، عالمى منطقى است. صدرالمتألهین، «فیلسوف، عارف و مفسر و محدثى کم نظیر یا بى مانند است و «فیض» ، جامع فقه و اخلاق و حدیث و فلسفه و عرفان است.

*اسلام ابعاد گوناگون تفسیری و حدیثی دارد

 پارسانیا تصریح کرد: این نمونه‏ها نشانه آن است که علوم یاد شده، على رغم وحدت و تفاوتى که به لحاظ مشغولیت دینى خود پیدا مى‏کنند، هیچ یک الزاما جاى را بر دیگرى تنگ نمى‏کنند و به همین دلیل، با آن که اسلام، داراى ابعاد مختلف تفسیرى، حدیثى، کلامى و فلسفى و فقهى و مانند آن است، اما نمى‏توان مثلا اسلام فقهى را مقابل اسلام تفسیرى یا فلسفى و یا عرفانى قرار داد.

 وی ادامه داد: دو مسأله عقیدتى و اجتماعى که برخى اندیشمندان معاصر غرب را به کثرت انگارى دینى، راه برده است، به گونه‏اى دیگر از دیرباز در دنیاى اسلامى نیز مطرح بوده‏اند و هر گروه از عالمان دینى، تا آنجا که مسأله با علم آنها در ارتباط بوده است، وارد این بحث شده‏اند.

 پارسانیا ادامه داد: مجموعه پاسخهایى که نسبت به دو مسأله مزبور از ناحیه گروه‌هاى مختلف در طول تاریخ اندیشه بشرى، داده شده در یک تقسیم کلى به دو نوع دینى و غیر دینى، تقسیم مى‏شود.

 رئیس اسبق دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: پاسخ دینى، مبتنى بر شیوه‏اى از تبیین است که نسبت به دین و آگاهى دینى، موضعى مثبت و موافق دارد و پاسخ غیر دینى، از موضعى سلبى نسبت به دین و آگاهى دینى، بهره مى‏برد، پاسخ غیر دینى، به دلیل زبان نفى‏اى که نسبت به دین و علم دینى دارد، به لحاظ منطقى، فلسفى و یا کلامى، هویتى ملحدانه دارد و مراد از الحاد در این عبارت، کفر فقهى، نیست.

*الحاد منطقی مراتب وسیع‌تر از الحاد فقهی دارد

 نویسنده کتاب «عرفان و مسیحیت» ادامه داد: الحاد منطقی حوزه‌ای به مراتب وسیع تر از حوزه کفر و الحاد فقهی دارد. مشرب فقهی نسبت به کفر و الحاد، بسیار متسامح‌تر و انعطاف پذیرتر از مشرب منطقی، است.

 وی ادامه داد: به لحاظ منطقی، هر گزاره و قضیه‌ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به انکار توحید، منجر شود، الحاد است حال آن که فقیه، بر این مقدار، حکم کفر بار نمی کند.

*همه افراد به لوازم منطقی گفته‌های خود آگاهی ندارند

 پارسانیا ادامه داد: احکام فقهی کفر، بر فعل اختیاری انسان یعنی اظهار و اعلان آن باز می‌شود. هر قضیه‌ای که به لحاظ منطقی، راه بر توحید ببندد، لزوما این نقش را ایفا نمی‌کند. زیرا اولا همه افراد، به لوازم منطقی آنچه می‌گویند، آگاهی ندارند.

 این استاد دانشگاه درباره دلیل دوم گفت: دریافت و شناخت مفهومی منطقی، تنها راه کشف حقیقت نیست و کسی که معرفت نظری را در وصول به توحید، کافی نمی داند، الزاما منکر شیوه های دیگر معرفتی نیست.

 وی افزود: ثالثا کسی که به راستی، در حقیقت توحید، شاک است، ممکن است به اظهار کفر نپردازد و یا راه نفاق پیموده اما به ظاهر دعوی توحید، نماید در این سه مورد، با آن که کفر منطقی صادق است، معنای فقهی کفر و الحاد صدق نمی‌کند

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: آن دسته از اندیشمندان مسیحی که از موضعی مثبت برای حل مشکل اعتقادی گام برداشته‌اند و نهایتا عنوان افتخاری «مسیحیان گمنام» را به غیر مسیحیانی دادند که به تعبیر شورای دوم کلیسای کاتولیک (1965 ـ 1963) مردمی خداجو هستند و می کوشند طوری عمل کنند. که عملشان، مرضی خداوند باشد اما هنوز بشارت و دعوت مسیح را نشنیده‌اند و در نیافته اند، به مفاد بیانیه شورای دوم کلیسای واتیکان، این گروه نیز می توانند به لطف الهی و سعادت جاوید، امیدوار باشند.

 وی اظهار داشت: اندیشمندان مسلمان در حل اعتقادی، مسأله، هرگز گرفتار مشکل نبوده اند.مفسرین، متکلمان، فیلسوفان و عرفا با شیوه های کم و بیش مشترک و مشابهی، به حل مسأله پرداخته اند. آنها هرگز دشواریهایی را که مسیحیان گرفتار آن بوده اند، نداشته اند.حکمت، عدالت، مغفرت و رحمت رحمانیه خداوند که رحمت خاص و مقابل غضب را نیز پوشش می دهد و هدایت عامه پروردگار که هدایت خاص و اضلال را نیز در بر می‌گیرد، و بالاخره قبح خلف وعده و قبیح نبودن خلف وعید، هر یک از اسماء صفات و قواعد عقلیه‌ای هستند که مسیر اندیشه متفکران مسلمان را هموار می‌کند.

 پارسانیا ادامه داد: از جهت اجتماعی نیز تساهل و تسامح و مدارا با کسانی که سر ستیز با امت اسلام ندارند و وجوب التزام به عقود و عهدهایی که والیان و متولیان جامعه دینی، منعقد می گرداند، طریق زندگی مسلمانان را ترسیم می کنند.این همه در حالی است که نه مغفرت و رحمت خداوند، یکسان بر بندگان نیک و یا بد کردار اعمال می شود و نه تساهل با دیگران بی پایان و مطلق تداوم می‌یابد.

 وی گفت: این مختصر، در مقام بیان تفصیلی پاسخ هایی نیست که مفسرین، متکلمان و عرفا و فیلسوفان و فقیهان مسلمان در باب مسأله کلامی و اجتماعی پلورالیسم داده‌اند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تأکید کرد: پاسخ اثباتی مسأله، به هر صورت که بیان شود، اولا در بعد اعتقادی با حفظ حقیقت دین و آگاهی و معرفت دینی همراه است و ثانیا در بعد اجتماعی، مشکل را به گونه ای حل می کند که علی رغم ارائه شیوه زندگی در دنیای امروز الزاما در جهت حفظ نظام جهانی موجود قرار نمی گیرد.



طبقه بندی: ایده وحکمت،
برچسب ها: پارسانیا، پلورالیسم،
[ سه شنبه 9 اسفند 1390 ] [ 05:10 ب.ظ ] [ حاج ابراهیم ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خلاف تفکر علمی جدید ، «آدم» خود مقصد و مقصود خلقت کائنات است و همه عالم اکبر عرصه ای است تا این کهکشان کعبه و این منظومه خورشیدی خلق شوند و این سیاره خاکی که نگین انگشتری عالم است و حجت اولین و آخرین خداوند را در خود می پرورد . یعنی همه عالم خلق شده است تا آدم خلق شود و اگر قدمای ما می گفتند که زمین مرکز عالم است ،این سخنی نیست که کوپرنیک و گالیله با یک تلسکوپ بتوانند آن را نفی کنند .
حقیقت آخرین چیزی است که بشر _ در مقام کلی خویش _ به آن خواهد رسید و بنابراین ، «حکومت حق» که بر مطلق عدل بنا شده، آخرین حکومتی است که در سیاره زمین بر پا خواهد شد. همه تحولات تاریخی در حیات بشر «در انتظار موعود» صورت گرفته است، چه بدانند و چه ندانند.
نویسندگان
لینک دوستان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
Online User
IranSkin go Up

ایران رمان